Czy pewności siebie można się nauczyć? TAK – w coachingu, terapii psychologicznej czy w procesie samorozwoju. Jeśli odczuwasz jej deficyt – bez wątpienia nad pewnością siebie możesz i powinieneś pracować. Kolejna odsłona cyklu „wzmacniania pewności siebie”: poczucie własnej wartości : ufaj i dbaj o siebie.

Wierzyć w siebie

Jeśli jesteś po lekturze 40 pomysłów jak dbać o siebie LINK TUTAJ oraz  potrafisz już śmiać się z siebie LINK TUTAJ – czas na kolejny krok: poczucie własnej wartości : ufaj i dbaj o siebie. Wierzyć w siebie to uważać, że zasługuje się w swoim życiu na coś dobrego. Oznacza to również, że możesz spełnić swoje najskrytsze osobiste potrzeby, aspiracje i cele. Wierzyc w siebie to również akceptować siebie: znać swoje mocne i słabe strony oraz wspierać siebie w codziennych zmaganiach.

pewnosc-siebie-300x300 Poczucie własnej wartości : ufaj i dbaj o siebie.

Jaka jest twoja wiara w samego siebie?

Pomyśl teraz o kimś kogo CAŁKOWICIE akceptujesz, szanujesz i w kogo wierzysz (albo wyobraź sobie, że znasz kogoś takiego). Teraz zadaj sobie pytanie, w jakim stopniu przyjmujesz taką postawę wobec siebie. Zmierz swoje poczucie własnej wartości: określ w którym miejscu na przedstawionej niżej skali umieściłbyś/ umieściłabyś siebie:

0      1      2      3      4      5      6      7      8      9      10

Poczucie własnej wartości

Poczucie własnej wartości jest budowane stopniowo poprzez gotowość do pracy nad wieloma strefami życia. Największe znaczenie dla podnoszenia pewności siebie mają min. zaufanie do sobie i zdolność do dbania o siebie.

Zaufaj sobie

Zaufaj sobie to znaczy daj sobie przyzwolenie. Jeśli ufasz możliwością własnego ciała, pozwalasz mu wykonać właściwy ruch. Brzmi to bardzo prosto – nawet banalnie, nie znaczy to jednaka, że jest to takie proste. Pierwszym krokiem do osiągnięcia harmonii między umysłem a ciałem jest wyzbycie się skłonności do oceniania. Uświadom sobie kim naprawdę jesteś i doceń stan płynący z uznania i szacunku dla własnych możliwości zamiast osłabiać siebie oceną. Daj sobie prawo do błędu. Traktuj go jako część twojego rozwoju czy dojrzewania do roli profesjonalisty. Spraw, aby błędy stały się korzyścią. Znakomicie oddają to słowa M. Jordana

„W mojej karierze spudłowałem 9000 razy. Przegrałem niemal 300 meczów. 26 razy nie trafiałem w decydującym o wyniku rzucie. Ponosiłem porażkę za porażką. Właśnie dlatego odniosłem sukces”.

Uspokój myśli i wsłuchuj się w ciszę wewnętrzną. Podobnie jak poeta pisze wiersze w ciszy, malarz tworzy arcydzieło czy artysta komponuje muzykę pochłonięty nieświadomością tworzenia, płynącego z jego wnętrza. Również w życiu codziennym, w sporcie, w edukacji – najlepsze efekty przychodzą, gdy umysł jest spokojny, pogodzony z rzeczywistością. Bądź swoim sprzymierzeńcem, bezwarunkowym przyjacielem. Gdy tak się stanie, rozpocznie się naturalny proces zmiany, rozwinie się zaufanie i pewność siebie.

Dbaj o siebie

Dbanie o siebie to proces oparty na rzeczywistym rozpoznaniu własnych potrzeb oraz ich zaspakajaniu. Podstawowe potrzeby człowieka kojarzą się z dachem nad głową, ubraniem, pożywieniem, wodą, snem, tlenem czyli z tym co potrzebne człowiekowi do przeżycia. Psycholog dr Abraham Maslow zaproponował hierarchię potrzeb złożoną z potrzeb: fizjologicznych,  potrzeby bezpieczeństwa, potrzeby przynależności i miłości, potrzeby szacunku oraz potrzeby samorealizacji. Według tego modelu realizacji wyższych potrzeb możliwa jest, gdy zaspokojone są potrzeby niższe (podstawowe). Sukces osobisty, zawodowy czy sportowca oparty jest zatem o zaspokojenie podstawowych potrzeb i wartości w drodze do tych wyższego rzędu (spełnienie, samorealizacja i szczęście).

Zastanów się

W jakim stopniu zdajesz sobie sprawę z własnych potrzeb i wartości?

  • Bezpieczeństwo fizyczne
  • Bezpieczeństwo finansowe
  • Przyjaźń
  • Zainteresowanie ze strony innych osób
  • Szacunek
  • Komunikowanie emocji
  • Przynależność
  • Fizyczny dotyk (dotykanie i bycie dotykanym)
  • Intymności
  • Seksualność
  • Lojalność i zaufanie
  • Osiągnięcia
  • Poczucie kompetencji w twojej dziedzinie
  • Poczucie współuczestnictwa
  • Humor i zabawa
  • Wolność
  • Twórczość
  • Duchowość
  • Bezwarunkowa miłość
  • Rozwój

Przeczytaj uważnie powyższą listę i odpowiedz:

  • ile spośród tych potrzeb i wartości jest dla Ciebie istotnych?
  • ile w obecnym etapie twojego życia faktycznie zaspokajasz?
  • W jakiej dziedzinie nie do końca ci się udaje?
  • Jakie konkretnie działania możesz podjąć w ciągu następnych kilku tygodni lub miesięcy, aby lepiej zaspokoić te potrzeby, o które wystarczająco nie zadbałeś/zadbałaś?

Zapisz działania, które podejmiesz w celu lepszego zaspokojenia co najmniej czterech spośród swoich potrzeb.

Znajdź czas i przestrzeń na dbanie o siebie. Zaufaj sobie – tu i teraz. Najlepszym Twoim przyjacielem jesteś Ty sam. Dziś, jutro i zawsze kiedy będziesz tego potrzebować.

pewnosc-siebie-300x300 Poczucie własnej wartości : ufaj i dbaj o siebie.


annakamyszek

Anna Kamyszek-Cieślarczyk – psycholog, coach, trener biznesu i umiejętności psychospołecznych. Pasjonatka rozwoju i wspomagania potencjału. Mama, żona i szczęściara.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: