Jak dbać o siebie – w natłoku zajęć, w permanetnym braku czasu, przeziębieniach i okresach zimowego spadku odporności. 5 prostych (a przecież w prostocie jest geniusz) pomysłów okiem psychologa.

Skarbnica-Zdjec-FotoDoKwadratu-licencjaCC0-5-300x200 Okiem psychologa: 5 pomysłów jak dbać o siebie.

1. Odżywiaj swoje ciało i swój mózg.

Czy wiesz co jesz i po co? Dbaj o skład pokarmu, czytaj etykiety. Zrezygnuj ze szkodliwych składników jak np.syrop glukozowo-fruktozowy, unikaj tłuszczu zwierzęcego, oleju palmowego. Wprowadź do diety produkty bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe, magnez i cynk, witaminy z grupy B, suplementuj witaminę D3. Niech pomimo zimy na Twoim talerzu będzie kolorowo od warzyw i owoców oraz produktów pełnoziarnistych. Otaczaj się ludźmi, przy których ładujesz swój akumulator. Odejdź daleko od tzw. wampirów emocjonalnych.

2. Ćwicz pamięć

Intelektualna gimnastyka pobudza nasze neurony i tworzy nowe ślady pamięciowe. Stymulacja pamięci to trening jej sprawności – nieustannie wspomagaj swoją pamięć. Ciekawa gra planszowa-naucz się instrukcji i wprowadź pozostałych graczy (zapraszam co czwartek o 20.00 na bloga), zabierz się za naukę języka obcego, rób listę zakupów w głowie.

3. Dbaj o zdrowy sen

Sen to regeneracja całego organizmu -niezbędny czas odpoczynku. Podczas dnia gromadzisz ogromna porcję wiadomości -w trakcie snu porządkujesz je, selekcjonujesz w pamięci lub na zawsze usuwasz. Ten skomplikowany proces potrzebuje czasu i spokoju. Zdrowy, spokojny sen -powinien trwać około 8 godzin. Pamiętaj, aby obniżyć lekko temperaturę w sypialni, dobrze wietrzyć pokój przed snem, nawilżać pomieszczenie. Przed pójściem spać wycisz się. Zrezygnuj z komputera, TV czy smartfona. Zrób sobie relaksujacą kąpiel, przeczytaj książkę -śpij spokojnie.

4. Praktykuj uważność

O zaletach medytacji uważności wiesz z poprzednich wpisów (KLIK). Jeśli chcesz pozbyć się stresu, wyciszyć umysł, zyskać lepszą koncentrację skup się na TU i TERAZ. Obserwuj to co Cię otacza, smakuj codzienność. Niech każda chwila będzie tą jedyną. Niech smak jabłka będzie wyraźny, niech kawa będzie miała świeży smak oraz wyraźny zapach oraz przyjemną temperaturę, a uśmiech dziecka czy bliskiej osoby niech będzie najlepszą nagrodą. Obserwuj swój świat. Uważnie.

5. Znajdź czas na spacer, trening, chwilę dla siebie.

Tylko dbając o siebie możesz w pełni sił dbać o innych. Szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko, szczęśliwa żona to szczęśliwy mąż itd. W sporcie uwalniasz endorfiny, dbasz o swoje ciało i psychikę. Nawet 30 minut (uważnego) spaceru potrafi zregenerować siły i zredukować napięcie. Wybierz się w wolne przedpołudnie na śniadanie do miłej kawiarni – wyłącz telefon, daj sobie przyzwolenie na uważne delektowanie się chwilą. Ciesz się z tego co masz i z radością spełniaj marzenia.

Skarbnica-Zdjec-FotoDoKwadratu-licencjaCC0-5-300x200 Okiem psychologa: 5 pomysłów jak dbać o siebie.

Jak dbać o siebie – w 5 punktach absolutne minimum. Zacznij już dzisiaj!


annakamyszek

Anna Kamyszek-Cieślarczyk – psycholog, coach, trener biznesu i umiejętności psychospołecznych. Pasjonatka rozwoju i wspomagania potencjału. Mama, żona i szczęściara.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: