Jako psycholog i fanka gier planszowych od dawna marzyłam, aby napisać dla Was post o negatywnej interakcji w grach planszowych – oczywiście z przykładami. Spośród wielu gier na rynku gier planszowych wybrałam trzy: Piranie od wydawnictwa Nasza Księgarnia, VuDu od Black Monk oraz Król Złodziei od wydawnictwa Baldar. Czym są gry negatywnej interakcji oraz jaką osobą jest gracz, który je wybiera oraz opis trzech propozycji. Zaczynamy – oj będzie się działo!

img_20180409_072303_072249846372-300x300 Negatywna interakcja w grach planszowych - okiem psychologa. Piranie, VuDu i Król Złodziei.

Negatywna interakcja w grach planszowych

Jak by tutaj zaszkodzić przeciwnikom? Jeśli to pytanie zadajecie sobie podczas rozgrywki w niemal każdą grę planszową – ten post jest właśnie dla Was! Gry z negatywną interakcja to pozycje w których celem rozgrywki jest oczywiście wygrana – lecz tym razem z przyzwoleniem (a wręcz z nakazem) na szkodzenie innym. Zadaniem gracza jest takie umiejętne rozgrywanie kart, aby przeciwnik zaplątał się w sidła i nie mógł z nich wyjść. Wszystkie chwyty dozwolone. Możecie mieć pewność, że będzie sporo jadu oraz złości przy stole. Z psychologicznego punktu widzenia osoba, które preferuje negatywną interakcje w grach to typ „wojownika”. Bez sentymentu, taryfy ulgowej potrafi podążać za celem. Nie przywiązuje większej wagi do emocji i odczuć współgraczy, odrzuca empatię czy kooperacje. Bywa, że z premedytacją działa innym na złość, czerpiąc z tego przyjemność. Gracz negatywnej interakcji chce być zauważony i dobrze się czuje, kiedy inny gracz skupia na nim uwagę. Dużą satysfakcję odczuwa z samego „podkładania” nóg innym graczom. Bywa, że miłośnik negatywnej interakcji to osoba o silnych tendencjach do rywalizacji i ceniąca zasadę „po trupach do celu”.

Przygotowałam dla Was zestawienie 3 gier – bardzo różnych w których powtarza się wspólny element – negatywna interakcja. Polecam by nawet na familijnym stole znajdowały się taż takie pozycje. Gry uczą wygrywać i przegrywać a te gry pokazują, że musimy się bronić kiedy ktoś nas atakuje. Nie można być biernym i nastawionym na współpracę czy nawet neutralność innych graczy. Tutaj liczy się czujność i przewidywanie ruchów przeciwnika. Umiejętność uników, szybkość w podejmowaniu decyzji oraz gotowość do ATAKU~!

Piranie – Nasza Księgarnia

img_20180409_072303_072249846372-300x300 Negatywna interakcja w grach planszowych - okiem psychologa. Piranie, VuDu i Król Złodziei.

  • wiek: 7-107 lat
  • liczba graczy: 2-6
  • czas gry: 30 minut

Zawartość pudełka:

  • plansza
  • 72 karty ruchu
  • karta gracza rozpoczynającego
  • pionek Carlosa
  • 7 żetonów piranii
  • 90 żetonów pni
  • woreczek

img_20180409_072303_072249846372-300x300 Negatywna interakcja w grach planszowych - okiem psychologa. Piranie, VuDu i Król Złodziei.

Tylko jedna osoba przegrywa, pozostali wygrywają!  

Wyruszamy na wyspę San Escobar, gdzie spotykamy Carlosa. Podróżnik prezentuje się okazale na drewnianym pionku – kłopot tylko w tym, że nie może się wydostać na ląd. Chociaż woda dookoła ciepła to ilość ukrytych w jej błękicie piranii przysparza sporo stresu Carlosowi jak i innym graczom.  Zadaniem graczy jest kierowanie krokami Carlosa tak, aby to właśnie w naszej kolejce bohater wpadł do wody.  W takiej sytuacji – dostajemy piranię, która jest punktem karnym. Trzy piranie kończą grę i TYLKO JEDNA OSOBA PRZEGRYWA!

W skrócie : proste zasady gry!

  • Każdy gracz w tajemnicy wybiera jedną kartę. Karty wskazują kierunek, w którym Carlos będzie przemieszczany na planszy. Rywale nie wiedzą, w którym kierunku przesuniesz Carlosa, ale i ty nie znasz ich zamiarów!
  • W swojej kolejce odkrywasz kartę i przesuwasz Carlosa. Jeśli grozi mu wpadnięcie do wody, szybko budujesz mu drogę z drewnianych pali. Następnie kolejni gracze ujawniają swoje karty i przemieszczają Carlosa na planszy.
  • Jeśli któremuś graczowi zabraknie drewnianych pali i Carlos wpadnie do wody, gracz dostaje punkt karny! Przegra osoba, która zgromadzi 3 punkty karne.

Piranie to sporo negatywnej interakcji, dużo zaskoczeń, planowanie oraz piękne klimaty tropikalnych wysp. Tylko jedna osoba przegrywa – wiec rozgrywka będzie na pewno bardzo emocjonująca. Można tworzyć sojusze i planować komu szczególnie chcemy zaszkodzić.  Gra została cudownie wydana i zawiera praktyczny gadżet – woreczek do zabrania ją w plener.

VoDu – Black Monk

img_20180409_072303_072249846372-300x300 Negatywna interakcja w grach planszowych - okiem psychologa. Piranie, VuDu i Król Złodziei.

  • Liczba graczy: 3-8
  • Czas: ok. 30 min. 
  • Wiek: 8+

Zawartość pudełka:

  • 36 Kart Klątw;
  • 10 Kart Wiecznych Klątw;
  • 13 Kart Artefaktów;
  • 5 Kości Składników;
  • 6 Pionków Punktacji;
  • Laleczka Vudu;
  • instrukcja.

 Tutaj na prawdę będzie gorąco – VuDu to czary – i to całkiem czarne. Wcielamy się w czarownika, który kompletuje składniki do swojej magicznej mikstury. Każdy gracz walczy o zwycięstwo w magicznym turnieju. Dobrze dobrana kompozycja składników skutkuje klątwą – którą musisz rzucić na innego gracza. Tylko w ten sposób możesz stać się praktykiem czarnej magii i pokonać innych chcących Tobie zaszkodzić graczy.  Raz rzucona klątwa nakłada na ciebie obowiązek kontroli gracza w celu weryfikacji przestrzegania przez niego  uroku. Złamanie uroku skutkuje karnymi punktami – i przybliża ciebie do zwycięstwa. W taj grze aż roi się od negatywnych uroków i jeszcze więcej w niej śmiechu i zabawnych sytuacji.  Interakcja w VuDu jest na każdym kroku. Ilość negatywnej interakcji również na wysokim poziomie . 

 Zasady gry w skrócie

  • Zaczynamy od najbardziej pechowego gracza, który otrzymuje laleczkę VuDu i rzuca kośćmi, które wyznaczają jego pulę składników. Gdy brakuje nam składnika możemy przerzucić wynik z kości (kosztem jednej kości), lub pobrać artefakt lub kolejną klątwę. Posiadane składników z klątwy skutkować może wyborem Klątwy i skierowanie jej na jednego z graczy.
  • Każda klątwa mocno dokucza graczowi. Bywa, że musi śpiewać refren kolejnej i kolejnej piosenki, czasami konieczne jest stanie na jednej nodze lub trzymanie rąk na piersiach. Wyobraźcie sobie, że klątw macie na sobie jedną…dwie…trzy albo cztery. Zdecydowanie jest ciekawie!
  • Punkty zdobywamy przez udane rzucanie klątwy oraz za złamanie klątwy rzuconej przez nas.
  • Koniec gry następuje, gdy jeden z graczy dotrze na pole z numerem 11. WYGRYWA

 Uwaga – instrukcja jasno mówi: załączona do gry laleczką VuDu jest potężnym magicznym artefaktem. Każdy kto źle mówi o tej rze, będzie przeklęty na wieki!

VuDu to sporo śmiechu i jeszcze więcej zaskakujących zwrotów akacji. Gra potrafi sporo namieszać a liczba i specyfika klątw spowoduje, że nie raz otworzycie ze zdumienia oczy. Fajne wydanie – dużo kolorów, solidne kości, praktyczne pudełko -tor punktacji i no i ona tj. tytułowa laleczka VuDu. Gra zdecydowanie podoba się młodzieży oraz podczas swobodnych spotkań z wesołą ekipą. Gra potrafi także rozruszać porządnie wycofaną czy nieśmiałą osobę. Przyzwolenie na psocenie po całości!

Król Złodziei – Baldar

img_20180409_072303_072249846372-300x300 Negatywna interakcja w grach planszowych - okiem psychologa. Piranie, VuDu i Król Złodziei.

Witaj w magicznym mieście! Spójrz, ile tu staganów, a ile błyskotek. To wszystko może być Twoje. Rzuć kośćmi, aby zgarnąć najcenniejszy łup. Ale szczęście to nie wszystko. Musisz być przebiegły i mieć dobry plan, by przechytrzyć pozostałych graczy. Jeżeli Ci się to uda, zostaniesz Królem Złodziei!

  • WIEK 12+
  • 30-50 MINUT
  • Liczba Graczy: 3-5

Zawartość gry:

  • 49 kart,
  • znaczniki,
  • 13 kostek,
  • 1 znacznik startowego gracza
  • 5  planszetek pomocy

Witajcie! Wybieramy się w podróż po mieście. Rzucamy kośćmi, aby zgarnąć najcenniejsze łupy, które mogą pozwolić na zdobycie przychylności mieszkańców lub po prostu przyniosą nam złoto. Jednak nie tylko szczęście się liczy, najważniejszy jest dobry plan i przebiegłość. Ten kto wykaże się największym sprytem, szybkością i bystrym umysłem ma szanse zostać Królem Złodziei!

Zasady w skrócie:

  • Rozgrywka składa się z rund i faz. Gracz, który posiada przywilej pierwszeństwa rzuca kośćmi. Wszyscy gracze walczą o łupy: kamienie szlachetne, złoto, purpurową maskę.

  • Pozyskane skarby dają możliwość zakupu karty bazaru – gdy ich stos C się skończy a kart do uzupełnienia brakuje rozgrywka dobiega końca.

  • Nie jest jednak tak łatwo. Na nasze łupy czają się inni gracze, którzy chętnie skradną nasze skarby. Złodziej czai się za rogiem!


Król Złodziei – tutaj można a bawet trzeba kraść! Im sprawniej, sprytniej i szybciej tym lepiej. Miej oczy szeroko otwarte i pamiętaj, kto ci zaszkodził. W następnym ruchu masz szanse na rewanż. Wydanie bardzo kompaktowe -mieści się nawet w damskiej torebce. Solidne kości – łupy i praktyczne pomoce z zasadami gry. Prosta, szybka i przyjemna. Interakcja między graczami na każdym kroku.

Opisane gry do nabycia TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ

 

Serdecznie polecam- negatywna interakcja w grach planszowych x3. Co czwartek o 20.00 zapraszam także na GRAnatowy czwartek.

Dziękuję Naszej Księgarni, Black Monk i Baldar za współpracę przy tworzeniu posta.


annakamyszek

Anna Kamyszek-Cieślarczyk – psycholog, coach, trener biznesu i umiejętności psychospołecznych. Pasjonatka rozwoju i wspomagania potencjału. Mama, żona i szczęściara.

1 Comment

GRAnatowy czwartek - Wikingowie na pokład FoxGames - Psycholog i Coach - Anna Kamyszek-Cieślarczyk · 19 kwietnia 2018 o 20:08

[…] i dla fanów tego typu rozgrywki gra jest idealna (inne gry negatywnej interakcji znajdziecie TUTAJ). Zdecydowanie możemy wczuć się w surowy klimat skandynawskich wypraw wikingów i hard ducha […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: