Kto nie masz gorszego nastroju od czasu do czasu? Czy negatywne myśli, nerwowość albo nadmiarowa krytyka dotyczą ciebie? Jeśli doświadczas chwil w których wydaje ci się, że świat jest przeciwko Tobie – czas zbudować zdrowy dystans psychiczny.

marzec-FotoDoKwadratu-8-300x200 Jak zbudować zdrowy dystans psychiczny?Czas na dystans?

Przyczyny nadmiarowych emocji mogą być bardzo proste – presja czasu, problemy finansowe, kłótnie w związku, przemęczenie czy przebyte choroby. Odbierasz krytykę, problemy czy sytuacje które przebiegają nie zgodnie z twoimi myślami zbyt osobiście i bardzo dosłownie? Każdy moment jest dobry, aby przyznać przed sobą samym, że czas na zmianę. Każdy moment jest dobry, aby zyskać większy dystans psychiczny i pozbyć się nadmiarowej krytyki wobec siebie. Jak tylko tego dokonać?

1. Zauważ i zrozum swoje emocje

Na nasze zdrowie psychiczne oddziałują czynniki zewnętrzne jak i my sami. To m.in. wzajemne sprzeżenia zwrotne między otoczeniem w którym żyjemy, naszymi myślami, nastrojem czy zachowaniem czy reakajcami fizjologicznymi. Uświadom sobie, że Twoje emocje nie rodzą się z niczego. To jakie przekonanie o sobie, innych czy świecie masz determinuje to jak myślisz. Twoje zachowanie zależne jest od twojego zdrowia, nastroju czy myśli. Zrozum to i zacznij kontrolować powody dla których czujesz się np.zdenerwowany/zdenerwowana.

marzec-FotoDoKwadratu-8-300x200 Jak zbudować zdrowy dystans psychiczny?

2. Uświadom sobie własne nawyki, myśli atomatyczne

Sprawdź jakie automaty posiadasz i przeprowadź badanie diagnostyczne i serwis. Nawyki i myśli automatyczne o rekcje, które generują się natychmiast w odpowiedzi na bodziec. Akcja-rekcja, komunikat – myśl automatyczna. Gdy twój współpracownik pochwali cię za dobre wykonanie zadania od razu szykasz drugiego dna i myślisz sobie, że na pewno coś od ciebie chce, albo udaje, że nie widzi błędu. Gdy natomiast wskaże ci to co zmienić w projekcie to od razu uważasz, że całość działania jest beznadziejna a ty się do niczego nie nadajesz i obwiniasz siebie za błędy. To nadmierne uproszczenia. Zauważ, że fakty mówią co innego. Przestań przekształcać wnioski na błędne.

3. Zbuduj zdrowy dystans psychiczny

Zdrowy dystans psychiczny to umiejętność oddzielenia się od sytuacji i jej chłodna ocena. Zdystansowanie się od automatycznych myśli – przyjrzenie się rzeczywistości takiej, jaka jest obiektywnie. Szukaj możliwości ingerencji – a jeśli trzeba zaakceptuj fakty i działaj by kreować swoją przyszłość na taką jaką dla siebie chcesz. Masz kontrolę nad tym jak się czujesz i co robisz. Trenuj uważność – to droga, która pozwala cieszyc się życiem i unikać nadmiarowego stresu.


annakamyszek

Anna Kamyszek-Cieślarczyk – psycholog, coach, trener biznesu i umiejętności psychospołecznych. Pasjonatka rozwoju i wspomagania potencjału. Mama, żona i szczęściara.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: