GRAnatowy czwartek to seria wpisów o grach planszowych – okiem psychologa i gracza.
Zawsze dużo zdjęć, skrót zasad, ciekawostki i spojrzenia na psychologię podczas gry. Dzisiaj pozycja rodzinna: Zaplątana Sawanna od FoxGames, a nawet dwie propozycje (KLIK) Owocowe Opowieści od Lacerty. Zaplątana Sawanna – co mają wspólnego kolorowe sznurki i zwierzęta z sawanny? Informacje o zasadach i moja ocena -zapraszam do recenzji.
Zaplątana Sawanna.
Wybierz się na wyprawę w afrykańską dzicz, poznaj żyjące tam zwierzaki oraz trenuj orientację przestrzenną i zdolność analizy!
Afrykańskie równiny przemierzają najróżniejsze zwierzęta – słonie, lwy, zebry, hipopotamy, żyrafy… Pomimo wielu lat obserwacji, ich życie w dalszym ciągu pozostaje tajemnicą. Dlatego wcielisz się w naukowca, który postanowił zbadać zwyczaje tych zwierzaków.
Wciel się w naukowca i badaj zwyczaje zwierząt zamieszkujących sawannę. Twoim zadaniem będzie sprytnie oddzielać jedne zwierzęta od drugich za pomocą kolorowych sznurków, starając się dopasować właściwości zwierząt w taki sposób, aby zdobyć za nie jak najwięcej punktów.
Zaplątana Sawanna to mieszanka kolorów, przestrzeni oraz strategii. Pozycja dla rodzin oraz dzieci – łatwe zasady oraz niecodzienna zawartość pudełka oraz ciekawa strategia. Wygrana w Zaplątaną Sawannę to już nie taka prosta sprawa. W zasadzie o wyniku dowiadujemy się na koniec safari.
Liczba graczy: 3 – 5 osób
Wiek: od 6 lat
Czas gry: ok. 30 minut
Wydawca: FoxGames
Projektant: Hisashi Hayashi
Ilustrator: Ryo Nyamo, Fico Ossio
Zawartość pudełka:
Kolorowa okładka i solidne pudełko – zdecydowanie zachęca, aby sprawdzić co znajduje się w środku:
- 30 kart badań
- 37 kafelków zwierząt
- 7 kafelków terenu
- 1 sznurek pola (żółty)
- 1 sznurek badań (zielony)
- 105 żetonów z punktami zwycięstwa
- 30 znaczników badań
- instrukcja (proste zasady a instrukcja dłuuuuuuga)
Wydanie – wg. mnie to mocna strona gry. Grube kartonowe kafelki, grafiki, które cieszą oko – zwłaszcza dzieci oraz sznurki, które sprawiają, że w trakcie gry będziemy ruszać się z krzesła nie raz (albo zagramy na podłodze).
Skrót zasad.
W grze mamy do dyspozycji dwa warianty rozgrywki (prosty i trudniejszy). Zasady to w zasadzie prosta sprawa – nie pomaga w tym jednak instrukcja, która wprowadza nieco komplikacji i niejasności. Gdy jednak skupimy się należycie i przygotujemy pole gry wg. instrukcji przed nami kilka kroków:
Rozpoczynamy grę. Każdy z graczy ma do wykonania aż 8 kroków.
- Umieszczenie swojego kafelka w dowolnym miejscu na polu gry (tak by nie nachodził i nie stykał się z innymi).
- Odgrodzenie krótszym sznurkiem kafelków zwierząt i/lub terenu tak, aby wypełnić swoje badanie.
- Zebranie punktów za kafelki spełniające kryteria badania.
- Umieszczenie jednego ze znaczników na dowolnym kafelku zwierzęcia w polu ogrodzonym zielonym sznurkiem.
- Usunięcie sznurka badań.
- Dobranie nowego kafelka ze stosu.
- Dobranie karty badań ze stosu lub 1 z 5 odsłoniętych..
- Przekazanie sznurka badań kolejnemu graczowi.
Jak widać zasady są bardzo proste i bez trudu 6 –latek sobie z nimi poradzi. Wypada jeszcze wspomnieć o kilku szczegółach:
Karty badań – wskazują nasze cele, które należy odgrodzić zielonym sznurkiem. Zawierają warunki, kategorie zwierząt oraz punktacje za zrealizowane badanie. Bywa, że warunkiem dodatkowym jest konieczność odgrodzenia wraz ze zwierzętami z wybranej rodziny określonego terenu.
Zwierzęta sawanny – kolorowe ilustracje poza walorem dla oka mają też informacje o samym zwierzaku. Dowiadujemy się o typie spożywanego pokarmu, grupie przynależnej oraz okresie dominującej aktywności.
Zadania – aby cieszyć się punktami na koncie musimy wykonać określone zadanie:
– pogrupować zwierzęta z pod względem jednego kryterium,
– pogrupować jak najwięcej grup
-pogrupować jak najwięcej różnych zwierząt
Dodatkowo punkty możemy uzyskać tereny (np. obszar lesisty da nam dodatkowe 2 punkty jeśli w polu badań znalazł się jakikolwiek wszystkożerca).
Grę kończymy z ostatnim wyłożonym na pole gry znacznikiem. Zbieramy i podliczamy punkty. Wygrywa gracz z największą ilością punktów.
Łatwiejszy tryb gry powoduje, że ignorujemy karty zadań a odgradzamy dokładany kafelek wraz ze zwierzętami o tym samym symbolu (do wyboru dowolna cecha). Nawet 5-latek sobie doskonale poradzi.
Moja ocena.
Zaplątana Sawanna to na pewno gra familijna. Super sprawdzi się gdy chcemy pograć rodzinnie już z 6-latkiem lub starszym dzieckiem. Mocną stroną gry jest wydanie – nie brakuje tutaj kolorowych grafik rodem z filmu animowanego. Sporo w Zaplątanej Sawannie przyjemności i humoru z grania – czasami musimy dużo kręcić się dookoła stołu, aby prawidłowo zaplątać zwierzaki. Klimat wyprawy na sawannę i łapanie zwierzaków w pętelkę – dobry pomysł na grę rodzinną.
Jest to też gra w której panuje spokój i pokój – tzn. gracze nie wchodzą sobie w paradę i w zasadzie nie ma w ogóle negatywnej interakcji (i niestety interakcji w ogole mało). Jeśli mamy zadziałać komuś na niekorzyść to tylko poprzez położenie swojego znacznika na zwierzątku na które moglibyśmy mieć ochotę w swoim ruchu. Z tego też powodu gra spodoba się rodzinom w której młody gracz jest wrażliwy na punkcie wygranej i nie znosi, gdy ktoś mu to utrudnia. Panuje tutaj raczej atmosfera współpracy i wzajemnego wspierania osiągnięć graczy. To co dla jednych jest plusem dla wielu graczy jest jednak wyraźnym minusem rozgrywki. Gramy w zasadzie poza podawaniem sznureczka bez większej współpracy czy szkodzenia sobie.
Sawanna również ma spory walor edukacyjny. Dzieciaki podczas zabawy nauczą się nazw, typów i trybów życia zwierząt zamieszkujących sawannę. W grze występuje 21 rodzajów zwierząt, które można podzielić ze względu na: sposób odżywiania (roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne), okres aktywności (dzień, noc, wieczór), grupę (kotowate, psowate, rogate itp.). Jest to dosyć spora dawka wiedzy, podana w bardzo przystępny sposobów. Również planowanie kolejnych ruchów i koordynacja ręka-oko oraz wyobraźnia przestrzenna tutaj będą sporo wykorzystywane i trenowane. Podczas grania, warto także od razu zaznaczyć, że należy nie czekając na swoją kolejkę szukać kombinacji badania na polu gry – zaoszczędzi to przestojów i tzw. przerw na kawę w trakcie rozgrywki.
Podsumowując – kolorowa gra rodzinna. Bawi, pozwala miło spędzić czas w gronie rodzinnym i uczy podczas rozgrywki. Ciekawe rozwiązanie – sznureczki na polu gry (bywa, że podłoga jest lepszym rozwiązaniem niż standardowy stół). Kolorowe grafiki dodają klimatu i pozwalają poczuć się jak na prawdziwym safari.
Zaplątana sawanna do nabycia TUTAJ
Dziękuję wydawnictwu FOX GAMES za przekazanie gry do recenzji.
1 komentarz
GRAnatowy czwartek - Owocowe opowieści. - Psycholog i Coach - Anna Kamyszek-Cieślarczyk · 1 marca 2018 o 20:07
[…] na psychologię podczas gry. Dzisiaj pozycja rodzinna: Owocowe Opowieści od Lacerty oraz Zaplątana Sawanna od FoxGames. Kolorowa okładka i sporo zwierzaków – co znajduje się w pudełku oraz jak gra […]