GRAnatowy czwartek ma dla Was coś specjalnego! Kosmicznie piękna i nieziemsko sprytna gra strategiczno-pamięciowa Odyseja. Bajeczna podróż z grafikami Alicji Kocurek oraz rozgrywka z elementami treningu pamięci! Wciągająca rozgrywka dla każdego! Gra, której wydanie zależeć może od Was! Już 5 listopada rusza zbiórka na zagramw.to – jedynej platformie crowdfundingowej w Polsce dedykowanej grom planszowym. Zobaczcie co możecie zdobyć – zapraszam na psychorecenzje Odyseji od Fundacji Lupo Art Sztuka Myślenia.
Odyseja to kosmiczna gra! Tematyka oczywiście usadowiła ją w przestrzeni kosmicznej. Wzrokowo gwarantuję moc doznań artystycznych, których sprawcą jest utalentowana Alicja Kocurek! Reszta pozytywnych odczuć związanych z Odyseją to już przyczyna Adama Kałuży oraz Przemka Dmytruszyńskiego oraz ekipy z Fundacji Lupo Art Sztuka Myślenia. Kosmiczna jest również zabawa w grę. Gracze wcielają się w odkrywców przemierzających przestrzeń kosmiczną w rakietach celem poznania i zbadania nowych, tajemniczych planet. Pobierają z nich próbki i ścigają się z innymi badaczami którzy jako pierwsi chcą dokonać spektakularnych odkryć. Zwycięsca może być tylko jeden! Gra zawiera kilka wariantów rozgrywki, które modyfikują stopień trudności i pozwala grać już 5 latką! Odyseja pomaga również w świadomym rozwoju pamięci!!!
- Odyseja
- Autorzy: Adam Kałuża, Przemysław Dmytruszyński
- Grafiki: Alicja Kocurek
- Liczba graczy: 2-4
- Wiek: 5+/10+ (w zależności od wariantów)
- Wydawca: Fundacji Lupo Art Sztuka Myślenia
Do kupienia: od 5 listopada na zagramw.to
Zawartość pudełka:
- 17 Kart Planet
- 17 żetonów Widoków – fragmenty grafik przedstawionych na Planetach
- 4 Rakiety
- 25 Próbek
- 1 znacznik Strefy Kwarantanny
- 4 karty pojazdów Pulpity Sterownicze – ułatwiają namierzenie własnej Rakiety i ustalenie poziomu ilości Gwiezdnego Pyłu
- 4 znaczniki Gwiezdnego Pyłu – „Paskudne Chwyty na wypadek klęski”
- 6 żetonów Paskudnych Chwytów
- Kostka
- Mata
Prezentowany na zdjęciach egzemplarz to testowa wersja gry. Na pewno grafiki zostaną, natomiast liczba planet będzie zależna od przebiegu zbiórki. Również mata do gry – być może również się pojawi. Puszka zostanie zastąpiona pudełkiem, a żetony zyskają na grubości.
Skrót zasad:
Odyseja daje nam kilka rodzajów rozgrywki. Szczegóły błyskawicznie tłumaczy stosunkowo krótka instrukcja. Zasady z powodzeniem przyswoją dzieci, młodzież i starsi. Poziom nowicjusza wprowadza w zasady i płynnie pozwala wejść na bardziej zaawansowane możliwości rozgrywki.
Cel gry: zwycięża gracz który jako pierwszy zdobędzie po 1 Próbce z każdej Planety badawczej (będzie posiadać 5 różnych kolorów Próbek).
- Losujemy Planety i odpowiednie dla nich karty Widoków w liczbie zależnej od poziomu – zaczynamy od dziewięciu. Układamy je według wzoru z instrukcji. Widoki Planet mieszamy i zakryte układamy obok zgodnie z rysunkiem. Na planetach badawczych rozkładamy próbki w tym samym kolorze w liczbie o jedną większej niż jest graczy.
- Rozpoczynający ustawia swoją Rakietę na dowolnej Planecie, na której nie ma Próbek. Następnie kolejni gracze.
- Lecimy!
- Gracz musi odsłonić wybrany przez siebie Widok.
- Zapamiętujemy co przedstawia.
- Jeśli Widok przedstawia fragment Planety sąsiadującej w linii prostej z Planetą, na której stoimy jego Rakieta, przemieszcza się na nią. Brak pozwolenia na cofanie się czy ruchy po skosie.
- Po ruchu rakiety, gracz ponownie musi odkryć jeden z Widoków (inny niż poprzednio).
- Jeżeli gracz nie może lecieć, to kończy turę i jeżeli nie chce skorzystać z paskudnego chwytu, to swoją turę rozpoczyna kolejny.
- Na początku tury każdego pilota wszystkie Widoki muszą być zakryte.
- Lądowanie na Planecie powoduje objęcia tej Planety Strefą Kwarantanny (nie dotyczy gracza który właśnie na niej wylądował). Od tej chwili Planeta będzie pod czasową ochroną. Można ją odwiedzać, jednak, aż do odwołania, nie można pobierać Próbek.
- Lądując na planecie z Próbkami możemy pobrać jedną z nich jeśli nie mamy w swoich zasobach tego koloru.
- Kolejne poziomy to większa plansza (Poziom Kapitan) oraz opcjonalne Paskudne Chwyty – czyli karty umożliwiające nam nagłą zmianę sytuacji na polu gry – szczegóły w instrukcji.
Wygrywa gracz z 5 próbkami! Cała rozgrywka trwa od 15-30 minut. Lecz gra tak wciąga, że czas się tutaj absolutnie nie liczy. Każda partia przynosi również niedosyt i potrzebę rewanżu!
Okiem psychologa – moja recenzja
Odyseja to po pierwsze fantastyczne wydanie. Grafiki zostaną z Wami na zawsze. Tak pięknych i szczegółowych ilustracji nie znajdziecie nigdzie! Odyseja to po prostu gwarantowane doznania estetyczne. Nawet pionki to niebanalnie zaprojektowane rakiety, a Pył to piękne kosmiczne kryształy w kilku kolorach.
Gra jest mocno osadzona w fabule kosmicznego wyścigu odkrywców. Gracze poruszając się po niezwykłych planetach statkami kosmicznymi magazynując gwiezdny pył, a jego zasoby znajdują w przestrzeni kosmicznej. Wygrywa badacz który jako pierwszy zdobędzie wszystkie próbki i przetrwa w bezmiarze kosmosu. Brzmi bardzo fabularnie i klimatycznie. Faktycznie podczas gry zatapiamy się w proces rozgrywki i wcielamy się w badaczy. Gra bardzo kotwiczy nasze zasoby poznawcze i wciąga w rozgrywkę strategiczno-pamięciową. Jest również regrywalna – każda partia to inny rozstaw Planet i kolejne wyzwanie do zapamiętania oraz strategia podboju planet do opracowania. Sytuację na planszy z uwagą śledzą wszyscy uczestnicy rozgrywki. Nie ma przestojów, przerw na kawę czy szukania graczy po mieszkaniu. Tutaj trzeba obserwować ruchy przeciwników i zapamiętywać układy planet, tworzyć własne szlaki w kosmicznej podróży.
Autorzy podpowiadają również ciekawe rozwiązanie. To dwie całkiem odmienne formy eksploatacji kosmosu. Pierwsza to Wyścig międzyplanetarny – w którym główną rolę odgrywać będą refleks, spostrzegawczość i koncentracja, czasem też przyda się zmysł strategiczny. Druga to Podstawy nawigacji – bazująca na układaniu historii, skojarzeń i ich prawidłowym zapamiętywaniu – z elementem szacowania ryzyka. Gra wspiera rozwój wrażliwości estetycznej, naukę samodzielnego podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji.
Odyseja to niezwykłe narzędzie w rękach świadomego rodzica, pedagoga, psychologa czy trenera technik uczenia się. Rozgrywka w Odyseję naprawdę pomaga w świadomym rozwoju pamięci. Już najprostszy wariant rozgrywki umożliwia graczom korzystanie z technik zapamiętywania jak: skojarzenia, twórcze opowieści, haki pamięciowe. Już myślę o opracowaniu scenariuszy z zakresu technik uczenia się z Odyseją jako rekwizytem – chcecie? Sprawdziłam to na uczniach w szkole w której pracuję – kilka partii w Odyseję wraz z edukacją w ramach warsztatów z technik zapamiętywania podnosi skuteczność pamięci! Poza tym gra zwyczajnie się podoba (wizualnie oraz emocjonalnie i poznawczo).
Odyseja również umożliwia stopniowanie trudności. Zmiana zasad w oparciu o wybrany wariant sprawia, że rozgrywka możliwa jest z graczem 5 letnim, 10 letnim jak i starszym.
Fundacja Lupo Art Sztuka Myślenia stworzyła grę niezwykłą – dosłownie KOSMICZNĄ. Teraz od Was zależy czy zostanie wydana. Już 5 listopada możecie sprawić, że Odyseja zabierze również Was na swój pokład. Ja już lecę! Zapraszam do wspólnej podróży – zdecydowanie warto!
0 komentarzy