Potwory do szafy nareszcie w GRAnatowym czwartku! Gra, której wielu przedstawiać nie trzeba. Od 10 lat na liście bestsellerów gier dla dzieci. Pięknie wydana, śmiesznie tania i absolutnie lubiana przez dzieci, które przy okazji ćwiczą swoją pamięć i śmieją się z nocnych potworów, które przecież nie istnieją. Już od 3 lat! GRAnatowy czwartek zaprasza na szybką i rodzinną rozgrywkę tuż przed snem!
Potwory do Szafy
Najmłodsi gracze znajdą w Potworach do Szafy sporo frajdy. Kooperacyjna rozgrywka ma na celu pozbycie się potworów, które zakłócają sen dzieci. Dla spragnionych rywalizacji dostępny również wariant rywalizacji. Grajcie sami, parami a nawet w 6 osób!
- Typ gry: kooperacyjna
- Projektant: Antoine Bauza
- Ilustracje: Maciej Szymanowicz
- Wydawca oryginału: Heidelberger Spieleverlag
- Data wydania oryginału: 2009
- Wydawca polski: Granna
- Data wydania polskiego: 2013
- Liczba graczy: od 1 do 6
- Wiek graczy: od 3 lat
- Czas rozgrywki: 10 min.
- Do kupienia TUTAJ
Zawartość pudełka:
- Karty dzieci i potworów
- Żetony przedmiotów, Zębogona
- Szafa
- Instrukcja
Skrót zasad:
Zasady gry są banalne. Rozgrywka zaprasza również do kilku modyfikacji i proponuje różne warianty zabawy.
Karty potworów tasujemy (uwaga – są absolutnie zabawne i urocze) i kładziemy je rewersem do góry. Żetony zabawek ustawiamy zakryte wokół łóżka, a szafę kładziemy nad wszystkimi elementami, zaś Zębogon ustawiony jest z boku. Bierzemy pierwszą kartę z wierzchu stosu i obracamy na stronę z potworem.
Teraz w swojej turze gracze odkrywają żeton i rozpatrują jego efekt oraz odkładają go zakrytego. Potwory boją się zabawek. Musimy dopasować żeton do potwora oraz wypowiedzieć słowa „Potworze, wracaj do szafy!”. Pokonany potwór wędruje do szafy. W jego miejsce pokazuje się kolejny. Może się okazać, że zabawka nie pasuje do wyłożonych stworzeń, wtedy obracamy jeden żeton Zębogona na drugą stronę (zaczynamy od ogona). Gdy wszystkie trzy kafelki zostaną obrócone, to z szafy wychodzi nowy potwór. Kiedy potworów będzie aż cztery- przegrywamy.
Niestandardowe sytuacje na polu gry:
Wśród zabawek kryją się Łowcy Doskonali, czyli specjalny rodzaj stwora. Przy pierwszym odkryciu nic się nie dzieje, ale za drugim razem jest rozpatrywany efekt. Skarpeta powoduje większy bałagan i zamienia się miejscem z dowolną inną zabawką. Potwór spod Łóżka nagle wyskakuje do pokoju, zwiększając tym samym liczbę stworów do pokonania.
Poza wariantem podstawowym mamy do dyspozycji jeszcze grę bez Zębogona, wariant rywalizacji oraz rozgrywkę „potwory w grupie”.
Moja ocena:
Potwory do szafy, to gra która na stałe zapisała się w pozycji obowiązkowej gry dla dzieci rodzin. Bardzo słusznie, ponieważ propozycja od GRANNA łączy z powodzeniem cechy bardzo dobrej rozgrywki, estetyki wykonania, kooperacji oraz treningu pamięci i emocjonalnej kontroli dziecięcych lęków. Estetyka wykonania kart oraz żetonów jest bardzo wysoka. Samo pudełko to rewelacyjna wypraska w postaci szafy. Wykonana z grubej tektury, która zapewnia jej trwałość.
Rozgrywkę można jak najbardziej rozpocząć już z 3-latkiem. Gra jest bardzo prosta w zasadach, logiczna i sensowna jednocześnie. Małe dziecko stopniowo opanuje zasady i odkryje sporo frajdy z pamięciowej zabawy. Kooperacyjna rozgrywka znacząco ułatwia młodszym graczom zabawę. Wymaga jednak od graczy skupienia. Nawet dorosły może się bez trudu pomylić i zaszkodzić sytuacji na polu gry.
Dostępne warianty dodatkowe mogą stanowić urozmaicenie rozgrywki. Bez wątpienia jednak wariant podstawowy sprawdzi się najlepiej. Oczywiście jest opcja gry bez Zębogona lub w wariant rywalizacyjny sprawdzi się w zależności od preferencji i możliwości graczy.
Czy Potwory do Szafy mają znaczenie psychologiczne dla dziecięcych lęków? Mogą mieć. Wiele zależy od indywidualnej sytuacji gracza. Niewątpliwie dzieci w wieku 3-4 lata nie potrafią zidentyfikować fikcji od rzeczywistości. Bywa, że obawiają się potworów, ciemności. Potwory z gry przypominają raczej pluszowe zabawki lub postacie z kreskówek. Zdecydowanie osłabiają lęki oraz poddają dziecku rozwiązanie na radzenie sobie w sytuacji obaw związanych z zasypianiem w ciemności.
Gra świetnie rozwija pamięć dziecka. To kolorowe memory. Dodatkowo gra wprowadza w rozumienie zasad i wpisuje się klimat z bajek czy książek.
Prostota zasad powoduje, że dziecko może samo zwalczyć stwory. Każda partia jest inna, co przekłada się na regrywalność tytułu. W grze dziecko może liczyć na wsparcie dorosłego lub samo udzielić pomocy mamie lub tacie. To miły akcent psychologiczny. Gra od lat podoba się dzieciom i absolutnie życzę jej jeszcze wielu lat na pozycji bestsellera.
Dziękujemy wydawnictwu Granna za przekazanie egzemplarza do recenzji.
0 komentarzy