GRAnatowy czwartek to cotygodniowa seria wpisów o sprawdzonych grach planszowych. Zawsze sporo zdjęć, skrót zasad i moja ocena – zawsze okiem psychologa i gracza (w jednej osobie). Dzisiaj klimatyczna gra kościana – Istambuł – GRA KOŚCIANA od Wydawnictwa 2 pionki. Czy wydawca znowu spisał się na złoty medal (pamiętacie o RISING 5 KLIK)? Kości – zaleta czy wada oraz czy czuć klimat orientalnego bazaru- zapraszam do recenzji.
Istambuł – GRA KOŚCIANA
Witaj na tętniącym życiem bazarze Stambułu! Lubisz wyzwania i masz ochotę na odrobinę rywalizacji? Oto twoje zadanie: zdobyć cenne rubiny szybciej niż przeciwnicy.
Na szczęście nie jesteś sam: twoi pomocnicy będą pozyskiwać dla ciebie towary i pieniądze. Rozsądnie wykorzystaj swoje zyski, inwestując je w zwiększenie swoich możliwości albo oszczędzaj na zakup rubinów.
Przy odrobinie szczęścia, a także obierając odpowiednią strategię, osiągniesz zwycięstwo i będziesz mógł nazwać się Mistrzem Gildii Kupieckiej!
Istanbuł: Gra Kościana to kolejna doskonała pozycja z rodziny gier ekonomicznych – z klimatem i w pięknym wydaniu.
Wyruszamy do Istambułu i stajemy się kupcami na bazarze – do pomocy mamy pomocników w postaci kości. Z ich pomocą (lepszą lub gorszą) uzyskamy sporo możliwości zdobycia drogocennych rubinów. Dynamiczna rozgrywka nabiera z każdą rundą jeszcze większego tępa – liczy się czas bo przeciwnicy nie próżnują.
Istambuł GRA KOŚCIANA
Projektant: Rüdiger Dorn
Wydawca: Portal Games 2 Pionki
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 20-40 min.
Wiek: 8+
Zawartość pudełka
- 1 plansza do gry (dwustronna)
- 42 Znaczniki Towarów
- 36 Monet
- 9 Kości Pomocników
- 33 Karty Bazaru
- 24 Żetony Meczetu
- 31 Rubinów (każdy o innym kształcie)
- 12 Kryształów (każdy o innym kształcie)
- 4 Skróty akcji
- 1 instrukcja (dobrze napisana)
Wszystkie elementy jak to na Wydawnictwo 2 Pionki przystało wydane są bardzo porządnie. Komponenty najwyższej jakości – zachwyt kolorów i ciekawa forma wydania kryształków i rubinów. Drogocenne kamienie mienią się w promieniach słońca i dodają rozgrywce klimatu.
Skrót zasad
CEL GRY – wygrywa najbogatszy z kupców – ten, kto jako pierwszy zdobędzie 6 rubinów (lub 5 w grze 4-osobowej).
PRZYGOTOWANIE GRY – prosta sprawa. Na środek stołu lub pola gry kładziemy: plansze na właściwej do liczby graczy stronie, uzupełniamy pola posiadające czerwony symbol o rubiny. Tasujemy żetony meczetu i 6 z nich układamy awersem obok planszy. Karty bazaru tasujemy i układamy zakryte w stosie. Wybieramy pierwszego gracza, który dobiera diament (umożliwiający przerzucenie kości), kolejny gracz otrzymuje diament i pieniądz lub pieniądze.
Zaczynamy!
PRZEBIEG GRY – gra składa się z kolejnych tur w której zadanie gracza polega na:
1. Rozpatrzenie korzyści z posiadanych meczetów (jeśli je posiadamy)
2. Rzut 5 kośćmi (chyba, że w trakcie gry zwiększono liczbę kości). Kości wskazują na towary, karty lub liry. Wyniki które uzyskujemy na kościach możemy wykorzystać do wykonania 2 akcji.
3. Rozegranie 2 akcji spośród możliwych (chyba, że mamy umiejętność rozegrania większej liczby akcji). Może to być wymiana kości na żetony towarów lub liry. Karty pomocy pokazują wszystkie możliwości: wymienić kości na diamenty, możemy zakupić i wykorzystać karty bazaru, które przynoszą różnorakie profity (tutaj zalecam ostrożność bo część kart daje profity współspaczom). Możemy też wymienić rezultat z kości na towary lub płytki meczetu, które na stałe dają nam również różne bonusy (w tym dodatkową kość czy dodatkową akcję). Żetony towarów dają możliwość dobrania ich (jednorazowo) do rezultatów z rzutu kośćmi. Losowość gry jest więc mniej dokuczliwa.
Kontrolujemy sytuacje na planszy i tak zręcznie planujemy ruchy, aby umożliwić sobie pozyskanie rubinów. Na planszy mamy kilka różnych możliwości na ich zdobycie. Możemy odrzucić część towarów (wyniki na kościach plus opcjonalnie żetony towarów). Możemy również za pieniądze pozyskać rubin, którego cena systematycznie rośnie.
4. Przekazujemy kości kolejnemu graczowi.
ZAKOŃCZENIE GRY – gramy do chwili, aż jeden z graczy spełnił warunki wygranej w postaci zdobycia wymaganej ilości rubinów. Pozostali gracze oczywiście dogrywają swoją kolejkę do końca. Jeśli okaże się, że warunki wygranej uda się zrealizować nie jednemu graczowi, wówczas zwycięzcą zostanie gracz posiadający najwięcej żetonów towarów.
Zasady naprawdę są bardzo przystępne – i łatwe do opanowania przez nowych graczy. Instrukcja oraz karty z opisem akcji również nie pozostawiają wątpliwości – potrzebujemy tylko rozszyfrować symbole i grać.
Moja ocena
Istambuł GRA KOŚCIANA do bardzo dynamiczna gra w klimacie orientalnego euro. Wydanie na najwyższym poziomie. Grę się smakuje oczami – element po elemencie. Rozgrywka również to przyjemność. Gra przebiega bardzo dynamicznie – i z każdą rundą sytuacja na planszy jak i poziom rozgrywki się zmienia, a zdobycie rubinów jest coraz kosztowniejsze. Gra kościana – nie da się ukryć, że ma spory element losowości. Nie jest to jednak losowość, która doskwiera ponieważ żetony towarów skutecznie pozwalają planować i obmyślać strategię.
Jeśli znacie i lubicie grać w Splendor – na pewno musicie spróbować swoich sił w Istambule. Te gry maja dla mnie sporo podobieństw. W każdej z tych gier rozwijamy stopniowo swoje możliwości, które pozwalają nam na coraz lepsze rezultaty. Jeśli w początkowym etapie gry dysponować będziemy na przykład dodatkową kością – możemy wysunąć się na prowadzenie. Płytki meczetów budzą lekką wątpliwość – są po prostu lepsze lub gorsze.
Sama rozgrywka doskonale nadaje się do gry w parze jak i w ekipie 3 lub 4-osobowej. Gra zdecydowanie nie traci w każdym wariancie a tępo przebiegu rozgrywki bez względu na liczbę graczy jest nadal dynamiczne. W każdej rozgrywce możemy wykorzystywać inne okazje do pozyskania rubinów, dzięki czemu gra się nie nudzi a każda partia jest przepełniona świeżością i daje dużo ekscytacji. Nie jest to gra negatywnej interakcji – poza oczywiście wybieraniem przed innymi graczami meczetów i wykupowaniem tańszych rubinów – ale to po prostu cecha gry. Liczy się więc orientacja na planszy i sprawność w wykorzystywaniu optymalnych sytuacji.
Gra uniwersalna – dla rodzin, dla graczy, dla każdego. Szybki czas rozgrywki, zasady proste lecz wymagające umiejętności planowania, przewidywania – więc wiek od 8 lat wydaje się adekwatny do potrzeb rozgrywki.
Okiem psychologa
Jeśli szukacie gry, która da wam okazję myśleć i pobudzić swoje komórki mózgowe – to dobry tytuł. Nie jest to gra, która was przytłoczy trudnością czy komplikacją zasad. Przystępna lecz nie banalna – optymalna. Zdecydowanie wasze neurony się ucieszą 🙂 Gra to także okazja do ćwiczenia planowania, przewidywania przyczynowo-skutkowego, tworzenia strategii wygranej. Zdecydowanie Istambuł GRA KOŚCIANA jest grą która podoba się –wprost doskonała okazja aby miło spędzić czas. Integracja, rozrywka i przyjemna rywalizacja.
Dziękuję wydawnictwu 2 Pionki za udostępnienie egzemplarza do recenzji.
0 komentarzy