FITS to gra, która budzi uśmiech na twarzy graczy z pokolenia lat 70 i 80! Czy pamiętacie Tetris? FITS to planszówkowa wersja tej lubianej gry. Tym razem przedstawiam Wam wydanie polskie, które stało się już międzynarodowym bestsellerem. Kolorowe klocki zsuwają się po rampie i tworzą układ, który przynosi nam punkty lub powoduje ich utratę. Zdobywca ponad 10 nagród i nominacji, fenomenalne wykonanie i absolutnie dobra gra! Zapraszam po więcej!
FITS
Szybka i prosta gra, która wciąga i bardzo dobrze wypada w praktyce. Gracze układają według poznanych zasad klocki. Trafne decyzje skutkują na koniec rundy dodatnimi punktami. Za błędy na pewno czeka nas ujemna nota. Wynik zmienia się dynamicznie a o zwycięstwie może zadecydować ostatni ruch! FITS to międzynarodowy bestseller, zdobywca ponad 10 nagród i nominacji – w tym do prestiżowej Spiel des Jahres tytułem najlepszej gry roku w Szwecji.
- FITS
- Wydawnictwo: EGMONT
- Wiek: 8-108 lat
- Liczba graczy: 1-4
- Do kupienia TUTAJ
Zawartość pudełka:
- 64 klocki (po 16 w każdym kolorze: czerwonym, zielonym, niebieskim, żółtym)
- 4 rampy z przykrywkami
- 8 dwustronnych plansz (po 2 w każdym kolorze)
- 4 karty startowe (niebieskie)
- 16 kart podstawowych (fioletowe)
Skrót zasad:
Celem gry jest stworzenie układu klocków, który pozwoli na zdobycie punktów i unikanie straty punktowej. W tym celu potrzebujemy składu graczy od 1 do 4 oraz przestrzeni do grania. Każdy z graczy otrzymuje rampę, dwie planszetki oraz komplet kafli o rożnych kształtach. Jeden z graczy bierze do ręki 16 kart podstawowych (tych z fioletowymi pleckami), tasuje i tworzy zakryty stos kart dobierania.
W trakcie gry w wariancie podstawowym rozgrywamy 4 rundy. Ich przebiega jest podobny w każdej z części. Zmienia się tylko zasada punktowania i planszetka na której układa się klocki.
Na początku każdej rundy wszyscy umieszczamy na swojej rampie właściwą planszetkę. Losujemy kafel startowy i umieszczamy go na rampie. Następnie losujemy kolejno karty z przedstawieniem klocka, który umieszczamy na polu gry. Przestrzegać musimy kilku zasad:
Następnie jeden z graczy będzie po kolei odkrywał karty przedstawiające klocki do umieszczenia na planszy – zadaniem graczy będzie zatem odpowiednie ułożenie ich na swojej rampie zgodnie z zasadami sztuki. Te, jak się łatwo domyślić, trudne nie są. Najważniejsze z nich to:
(a) klocek możemy dowolnie obracać
(b) dany klocek umieszczamy na rampie tak, żeby się zsunął (po specjalnych rowkach)
(c) jeśli wylosowany klocek odpowiada kształtowi temu startowemu, to tę rundę pomijamy
(d) możemy powiedzieć pas i nie układać danego klocka – musimy jednak pamiętać, że taki kształt już się w tej rundzie nie powtórzy (każdy występuje tylko raz)
Plansze w czterech rundach są inne.
- RUNDA 1 – punkty za zapełnione rzędy
- RUNDA 2 – punkty za pola specjalne (których najlepiej nie zakrywać)
- RUNDA 3- punktacja na polach (ujemne punkty warto zakryć)
- RUNDA 4- punkty za pozostawienie odkrytych par (takie same symbole)
Niezależnie od rodzaju rundy ujemne punkty uzyskujemy za niezakryte pola. Musimy po każdej rundzie zanotować wynik (niestety na własnej kartce), a wyniki z rund podsumować. W wariancie solo porównujemy swój wynik z tabelą.
Moja ocena:
Fill In The Spaces tj. FITS to gra, która przypadła mi do gustu. Zdecydowanie nawiązuje do wspomnień i absolutnie spełnia oczekiwania i gwarantuje niezapomniane emocje. Jak na grę logiczną przystało ma także bardzo proste zasady i wielką regrywalność. Każda runda to inny układ kafli i zupełnie inny rezultat końcowy. Podejmowanie decyzji czai się na każdym kroku i absolutnie nie ma tutaj od nich odstępstwa. Rozgrywka nie jest absolutnie banalna. O mistrzostwie decyduje intuicja, praktyka, logika i szczęście! Sama nie wiem co jest kluczowe! Na pewno przyda się odrobina każdego z komponentów.
Ryzyko wpisane jest w rozgrywkę w FITS. Od podjętej decyzji przy wyborze klocka i miejsca jego ułożenia zależy nasza punktacja. Nie możemy zmienić decyzji w trakcie rozgrywki. Jedyną alternatywą jest odłożenie klocka na bok i nie wliczanie go do rozgrywki w danej rundzie. Ryzyko także buduje emocje u graczy. To wielki walor gry ponieważ gry logiczne często bywają pozbawione pierwiastka emocjonalnego. Tutaj nie raz słyszymy podczas gry radość, triumf czy rozczarowanie.
FITS broni się również możliwością ułożenia klocka. Ilość jego ustawień, rotacji jest bardzo duża tj. osiem. Sporo więc zależy od naszych umiejętności kombinacji. W trakcie gry rozwijamy także własne umiejętności tworzenia konfiguracji i sprawnego podejmowania decyzji. Gra jest dynamiczna i gracze szybko wypełniają swoje planszetki.
W grze korzystamy więc z kompetencji poznawczych:
– podejmowanie decyzji
– przewidywanie
– wyobraźni
przestrzennej
-oceny ryzyka
– logicznego myślenia.
FITS to także gra o niskim współczynniku interakcji między graczami. Nie mamy możliwości pomagać czy przeszkadzać graczom. Każdy dba o swój wynik i podejmuje indywidualną decyzję. Nasze układy na start różnią się także kafelkiem startowym. Zapobiega to także podobieństwom w trakcie gry, wzorowaniu się na ruchach przeciwnika itd.
FITS zyskał sporo fanów na świecie. Na BGG możemy poszukać fanowskich planszy do samodzielnego wydruku. To ciekawa alternatywa i urozmaicenie rozgrywki. Wykonanie gry także zasługuje na ocenę pozytywną. Miałam wątpliwości co do trwałości torów, ale na razie nawet w konfrontacji z 2-latką nic się nie stało. Kafelki natomiast wykonane są z ciężkiego i wysokiej jakości plastiku. Brakuje tylko notesu do podliczania punktów w rundzie. Na szczęście poradzimy sobie z tym brakiem!
Warto zagrać i warto mieć. Gra pozwala wrócić do klasyki znanej z gry wideo i przeżyć ją na nowo. Gra która bawi, uczy i pozwala na trening mentalny. Zdecydowanie dobra pozycja w która trzeba zagrać!
Dziękuję Wydawnictwu EGMONT za przekazanie gry do recenzji!
0 komentarzy