Samoregulacja to klucz do osiągnięcia sukcesu edukacyjnego.  To jak dziecko monitoruje i modyfikuje emocje, czy potrafi opóźnić gratyfikację oraz skontrolować impulsy jest kluczowe dla koncentracji i możliwości pamięciowych dziecka. Jak wspomagać samoregulacje ucznia? Metoda samoregulacji (Self-Reg) to zbiór całościowej koncepcji na uwolnienie potencjału rozwojowego dziecka. „Samoregulacja w szkole. Spokój, koncentracja i nauka” to propozycja dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów oraz rodziców. Praktyczna wiedza i skuteczne narzędzia – ważna pozycja w mojej biblioteczce.

20190412_0945541277025197-758x1024 Biblioteka psychologa: SAMOREGULACJA W SZKOLE. SPOKÓJ, KONCENTRACJA I NAUKA. Mamania

Stres dotyka nawet małe dzieci. Burzy ich naturalną harmonię, blokuje szanse na rozwój, nie pozwala wykorzystać biologicznego potencjału. Jako psycholog (również współpracujący od 2012 roku ze szkołą w Sopocie) wiem, jak ważna jest samoregulacja w klasie. Tylko w optymalnych warunkach dzieci są w stanie rozwijać się i czerpać z lekcji pełnymi garściami.  Istotną rolę dla samoregulacji w klasie ma nauczyciel. Wiedza i umiejętności jakie posada mogą stać się kluczowe – już od pierwszych momentów, kiedy dziecko przekracza próg szkoły.

20190412_0945541277025197-758x1024 Biblioteka psychologa: SAMOREGULACJA W SZKOLE. SPOKÓJ, KONCENTRACJA I NAUKA. Mamania

„Samoregulacja w szkole. Spokój, koncentracja i nauka” to zbiór mądrych praktyce opartych na dowodach naukowych. Opiera się na metodzie samoregulacji (self-reg) , która została opracowana przez kanadyjskiego psychologa Stuarta Shankera na podstawie naukowej wiedzy i wieloletnich doświadczeń. Więcej przeczytacie o niej w mojej publikacji dostępnej TUTAJ.

Samoregulacja wkroczyła do szkoły. Najnowsza publikacja dr Stuarta Shankera dostarcza nauczycielom praktyczną wiedzę i konkretne narzędzia, które odniosły pozytywny skutek w konkretnych sytuacjach podczas ponad 20 lat badań i implementacji efektów w praktyce w Kandzie i na świecie. Samoregulacja została omówiona w pięciu obszarach:

  • Biologicznym
  • Emocjonalnym
  • Poznawczym
  • Społecznym
  • Prospołecznym

Przykładowe praktyki:

– korzystaj w jak największym stopniu z naturalnego światła,
– zapewnij ciche i spokojne miejsca, do których mogą udać się dzieci, które potrzebują samoregulacji pobudzenia w dół (co pomoże im się skupić i zachować uważność),
-obserwuj klasę przez kilka dni. Notuj, kiedy uczniowie mają problem z przejściem od jednej aktywności do drugiej i potrzebują pomocy regulacji pobudzenia w górę lub w dół,
– miej świadomość własnych emocji i prób samoregulacji w ciągu dnia,
– rozważ to, w jaki sposób tło kulturowe i społeczne twoich uczniów może wpływać na ich świadomość emocji i próby ich regulacji,
– sprawdź czy trudności poznawcze dziecka nie mają przyczyny fizjologicznej,
– w ciągu dnia szukaj okazji do budowania rusztowania (scaffolding) dla uczniów, którzy mają trudności z uwagą.

Self-reg rzuca nowe światło na behawioryzmu. Kwestionuje prostą zależność miedzy zachowaniem a wynikiem. Zależność ta w rzeczywistości jest wysoce zmienna. Wskazuje również na wczesne symptomy zachowań np.agresywnych. Publikacja silnie akcentuje także na więzi wytworzone między nauczycielem a dziećmi. Autorzy słusznie zdają sobie sprawę z rosnącej liczby dzieci wymagających wsparcia oraz wzrostem poważnych problemów wśród dzieci. To świeże spojrzenie na zachowania dzieci. Pozwala zrozumieć przyczyny danych zachowań, przygląda się czynnikom i praktykom, które redukują przyczynę zachowania.

Książka ma bardzo przejrzysty układ treści. Nie jako rozwija się stawiając przed czytelnikiem coraz to nowe propozycje. Dodatkowo na marginesach znajdziemy ikony, które odwołują się do informacji pochodzących z badań oraz są materiałem do rodzica. Publikacja wskazuje także na materiały dodatkowe w tym strony internetowe z wartościową treścią.

  • Autor:   Stuart Shanker
  • Tytuł:    Samoregulacja w szkole. Self-Reg, spokój, koncentracja i nauka
  • Tytuł oryginalny: Calm, Alert and Learning: Classroom Strategies for Self-Regulation
  • Tłumacz: Natalia Fedan, Agnieszka Piskozub-Piwosz
  • Liczba stron:      186
  • Oprawa: oprawa miękka
  • Premiera: styczeń 2019
  • Wydawnictwo:  Mamania
  • Do kupienia TUTAJ

Mama nadzieję, że publikacja trafi w ręce pedagogów i przyczyni się do wzrostu samoregulacji dzieci w Polskich szkołach. Bardzo dym tego chciała.


annakamyszek

Anna Kamyszek-Cieślarczyk – psycholog, coach, trener biznesu i umiejętności psychospołecznych. Pasjonatka rozwoju i wspomagania potencjału. Mama, żona i szczęściara.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: