20 zasad jak wspierać rozwoju mowy dziecka od mamy psycholog i coach. Rady, wskazówki i pomysły dla rodziców dzieci w wieku 0-5 lat. W 20 punktach – konkretnie, jasno oraz z przykładami. Dodatkowo dwie bardzo ciekawe propozycje książek wspierających rozwój najmłodszych.
- Rozmawiaj z dzieckiem jak najwięcej.
- NIE stosuj zdrobnień, zniekształceń, udziwnień. Mów prawidłowym słownictwem.
- Dbaj o kontakt wzrokowy.
- Eliminuj dystraktory, szumy komunikacyjne.
- Baw się wyrazami dźwiękonaśladowczymi, czytaj dziecku książki wspierające rozwój mowy.
- Śpiewajcie piosenki.
- Pokazuj na rysunkach to o czym czytasz, wskazuj, kieruj palec dziecka.
- Ucz dziecko odgłosów otaczającego świata.
- Wplataj w rytm dnia momenty na słuchanie muzyki klasycznej, relaksacyjnej, w języku obcym.
- Eliminuj/ograniczaj do minimum telewizor i tablet w życiu dziecka.
- Pytaj dziecko, zachęcaj je do wypowiadania się.
- Baw się przy lustrze z dzieckiem w robienie śmiesznych min, naśladowanie sylab, dmuchanie czy zabawy językiem.
- Recytujcie wiersze.
- Stosujcie zabawy sensoryczne.
- Wykorzystujcie czas w kuchni na ćwiczenia buzi i języka:
– zbieranie czubkiem języka z talerzyka pojedynczych ziarenek ryżu preparowanego
– lizanie czubkiem języka lizaków lub lodów
– zlizywanie czubkiem języka rozsmarowanego na talerzu miodu, dżemu itp.
– oblizywanie ust posmarowanych miodem lub dżemem
– przenoszenie produktów spożywczych przez słomki
– jedzenie paluszków bez użycia rąk.
16. Relaksujcie się dźwiękami natury, muzyką relaksacyjną.
17. Obserwuj „kamienie milowe*” rozwoju mowy. Jeśli coś cię niepokoi skonsultuj się u specjalisty tj.logopedy, psychologa.
18. Rysuj z dzieckiem.
19. Oddychaj głęboko – wdech nosem, wydech ustami.
20. Ćwiczcie buzie: ziewanie, chrapanie, oddychanie wyłącznie przez usta lub przez nos, dotykanie językiem zębów,
20. Czytaj, czytaj, czytaj – jak najwięcej i różnorodnie.
kamienie milowe* – sygnały których brak powinien wzbudzić niepokój rodzica i skierować jego kroki do specjalisty logopedii:
- W pierwszym roku życia – brak gaworzenia, brak gestu pokazywania palcem, brak reakcji na imię,
- W drugim roku życia – brak łączenia dwóch wyrazów w wypowiedzi, brak umiejętności wykonywania prostych poleceń, brak reakcji na pytanie „gdzie”?
- W trzecim roku życia – brak głosek „ l, k, g, h, w, f, ź, ś, ć , dź.”; kłopoty w opanowaniu jazdy na dziecięcym rowerku, gdy mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, niechęć do rysowania,
- W czwartym roku życia – brak realizacji głosek „sz, ż, cz, dż”, brak zainteresowania czytanymi bajkami, wypowiadanie „j” zamiast „r”, kłopot z rysowaniem prostych figur.
Książki wspierające rozwój mowy
Czas na praktyczne narzędzia wspierające rozwój mowy – dzisiaj propozycje od wydawnictwa Mamania. Jano i Wito to seria wyjątkowych książeczek. O ich wyjątkowości świadczy kilka powodów:
– pięknie wydane: kolorowe grafiki, grube i odporne na zniszczenia kartonowe strony,
– ilustracje autorstwa ulubionego przez dzieci grafika Przemka Liputa,
– zawierają mnóstwo wyrazów dźwiękonaśladowczych wspierających rozwój mowy,
– układ treści zawiera układ, który zapada w pamięć i zachęca do zabawy,
– żartobliwa treść,
– zawierają elementy sensoryczne – dzięki którym dziecko stymuluje czucie głębokie,
– autorką książki jest Wiola Wołoszyn (blogerka matkawariatka.pl)- mama i logopeda, w bajeczkach publikuje zabawne i niezwykłe historie których bohaterami jest rodzina autorki w tym dzieci Janek i Witek.
Jano i Wito. W trawie
Duży Jano i mały Wito znajdują tajemniczy kamień. Co się stanie, kiedy go dotkną? Ojej, to magiczny kamień! Teraz wszystko zrobiło się taaakie duuuże – wąż jest ogromny, wielka pszczoła robi bzzz, bzzz i można się nawet wspinać na zająca!
Do kupienia TUTAJ
Jano i Wito. W lesie
Czy to mama? Nie, to babcia! Jano i Wito idą z babcią do lasu. Będą zbierać grzyby. W lesie jest kukułka, jest też dzik, jeleń i wiewiórka. Ale gdzie są grzyby?
Do kupienia TUTAJ
Ruszajmy do zabawy – ciekawe co wasze dzieci znajdą w trawie lub w lesie!
0 komentarzy